söndag 21 november 2010

Tredje gången

Jag har funderat lite på det här med Texas. Många har frågat det här ser du väl fram emot, ska det inte bli kul? och jag har fram till nu faktiskt inte sett fram emot det speciellt mycket. detta på grund av att jag helt enkelt inte har haft tid att tänka på själva resan och upplevelsen utan har hela tiden haft fullt upp med papper som ska skickas, faxas, skrivas under och så vidare.

Men helgen har, förutom jobb, varit väldigt lugn och igår fick jag tillsammans med stugjosse tid att verkligen  fundera över resan. Och vet ni vad, jag tycker det ska bli galet roligt!

Jag insåg också att jag faktiskt varit iväg långa perioder utomlands förut både för att plugga och jobba. Första gången var med Madde då vi bestämde oss för att plugga spanska i ett halvår i Benalmádena i södra Spanien. Än så länge har det varit den bästa och roligaste resan jag gjort och den jag har haft mest nytta av.
Fyra lärare och en del av skolans klasser



Några av våra lärare: Julio, Raquel, Pedro och Miguel (Bilder lånade av resedagboken.se)

Andra gången åkte jag ensam till Ronda, en bit längre in i landet, för att jobba på ett hotell. Den resan var helt annorlunda eftersom jag för det första var ensam och för det andra hade ett arbete att utföra samtidigt som jag skulle använda den spanska jag lärt mig. Det var en ganska stor omställning den gången men genom dagliga frukoststunder med en av hotellägarna filosoferade vi oss tillsammans igenom den resan. Jag har inte förrän ganska nyligen insett att den resan var bra för mig, jag lärde mig att lita på mig själv och att jag klarar av vad som helst!



Hotellet där jag jobbade


Mitt rum
 
Bilder lånade av http://www.arriadhhotel.com
Så är det då dags för den tredje långa utomlandsvistelsen. Äntligen får jag använda mig av min engelska och utveckla den. Äntligen ska jag få uppleva en rejäl kulturchock (som ambassadtanten sa) och det kommer bli galet, fantastiskt, svårt, underbart, tungt, missförstånd, häftigt. Jag tror inte jag kan förbereda mig för vad jag kommer uppleva för det är så svårt för mig att föreställa mig hur det faktiskt kommer att vara. Om 42 dagar är det dags!!!

1 kommentar:

  1. Det kommer bli grymt helt enkelt! Jag har funderat på den uppgiften du pratade om också..att se vårt Sverige i annat perspektiv som det "konstiga utländska" det är ju en helt fantastisk idé! ser "lustiga" saker hela tiden :)

    SvaraRadera