onsdag 5 januari 2011

Första dagen i skolan

Vårt hus på Leibrock Village

Natten var svinkall. Anledningen var att vi inte satt på värmen alls under natten men nu när vi hittat termostaten kör vi på cirka 25 grader. Vi var lite jetlaggade så jag vaknade flera gånger under natten och tänkte att nu måste väl klockan ändå vara mycket viket till slut ledde till att vi steg upp klockan 5 på natten.
Klockan 9 kom Dale Young och hämtade oss i sin röda sportbil. Han körde oss till sitt kontor på skolan. Det är verkligen inte långt till skolan så jag tror att vi kommer promenera eller cykla så ofta vi kan.

På kontoret så gick vi igenom lite snabbt vad som kommer hända under dagarna och han kopierade våra pass och försäkringskort. Sen tog han oss till en annan byggnad där vi träffade James English som skrev in oss och gav oss namnlappar att hänga om halsen för nu var det orientering som gällde. Även dem kopierade vårt pass om I-20 formuläret något skulle hända.

Vi var inte så många internationella studenter under våren så alla gjorde orienteringen tillsammans. Människorna som vi spenderade dagen med kom från bland annat Kanada, Singapor, Venezuela, Colombia, Mexico, Ecuador och Kina. Jag och Sara är tydligen här på speciella villkor och vi blir gång på gång skilda från gruppen och talade om som Dales kids from Sweden. Vi är inte helt säkra på varför men har insett att allt blir mycket lättare för oss då Dale personligen hjälper oss med alla registreringar och liknande.

Runt 12 bjöd de på buffé. Vi hade då varit hungriga sen vi åkte hemifrån Sverige i princip. Efter lunch fortsatte orienteringen med immigrationslagar. De berättade bland mycket annat att det är lag på att bära med sig sitt pass alltid. Skolan rekommenderade inte det dock så länge vi är kvar i Fort Worth men så fort vi åker utanför skulle vi ta med det och alla andra immigrationspapper. Runt 15 gick vi och gjorde våra student Id som ger oss tillgång till allt gratis, gym, bussar, internet, bibliotek och sånt. Vi fick också ett transportationcard som gäller på bussar och tåg tror jag.

Dale tog oss mot slutet av dagen till Radio schack för att hjälpa oss på ett amerikanskt nummer och en mobil. För 490 kronor fick jag en ny mobil med obegränsad surf gratis sms och 300 minuter att ringa för. Det är som ett kontantkort så om en månad ska jag gå tillbaka till butiken och betala 175 kronor så gäller samma villkor i en månad till, vill jag inte längre använda telefonen slutar jag helt enkelt att betala.
Min nya mobil


Det blir mycket långa inlägg nu i början men jag behöver skriva av mig så håll tillgodo eller inte. Vi tog en tur till en större matbutik som hette Kroger för att inhandla lite middagsmat. Det var som väntat svårt att hitta mörkt bröd och keson var riktigt vidrig men får prova oss fram till bättre märken. Vi fick i alla fall ihop en måltid med kycklingcurrygryta och ris. Vi har varit sega hela dagen så det blev en tidig kväll. Började se en film i sängen men kom bara halvvägs så klockan nio sov vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar