måndag 4 april 2011

Hemma igen

Hej alla. Vad jag har hört har er helg varit solig, härligt för er.
Min helg har varit super!! Tack snälla Marie och Pär. Vi började resan på fredagen den 1 April med att ta oss till downtown och Greyhounds bussterminal. Vi hade packat matsäck, som vi glömde i kylen, så vi fick köpa oss en extra macka på Subway.

När vi kom in i väntsalen sitter det en hel rad män längst väggen med gråa byxor, vita tröjor, en hel del tatueringar, skor utan skosnören och nätpåsar så man såg innehållet i dem. Sara kom  fram till att det antagligen var fångar, eller åtminstone kriminella, som  kanske skulle flyttas från ett ställe till ett annat, men det konstiga var att de sedan hoppade på olika bussar utan någon vakt, precis som att de förflyttade sig själva, haha.

Bussen var en halvtimme sen men sen var vi äntligen på väg.

Det var lite trångt för benen

en korsning, den mesta delen av resan var enorma öppna ytor

underbart, lite bensin och så Gud

en bil som kört fast i vattnet

Houston downtown

Lite pistolvarning
Marie och Pär mötte upp oss efter cirka 6 timmar på bussen och tog med oss till en mysig restaurang innan vi begav oss hem till dem.
Lördag morgon vaknade vi upp till en underbart god frukost med ägg och svenska mackor (det är ett helt företag att hitta bra bröd här i USA). Sedan begav vi oss mot kusten, Pär skulle iväg på en jobbresa så det blev jag Sara och Marie.
ett vattenstopp på HEB

Maries skylt

de flesta bilderna är tagna genom rutan. Såhär såg vägarna ut fram till Galveston , raka och inte så mycket att titta på

Inne i Galveston på väg ner mot havet

Pappa, såhär ser brandbilarna ut i USA

En livvakt

En surfare....

...som multiplicerade sig till 200 surfare

Vi hittade en plats på stranden som såg fin ut, men ju längre tid som gick desto fler surfare kom det. Till sist låg vi tre mitt upp i ett hav på närmre 200 surfare. det var en 19 årig kille som dött i vågorna ev vecka tidigare så detta var en minnesgrej. När vi gick, paddla alla ut med kransar runt halsen och la sig i en stor ring och höll något minnestal eller liknande där ute.
Middag och vi på en Grekisk restaurang innan vi körde vidare längst Galvestons kust.
Orkanen Ike drabbade Glaveson hårt. På grund av risk för översvämmning byggs husen på pålar, det ser ut som att de flyter.
Vi stannade till på flera ställen innan vi lämnade Galveston för att åka tillbaka

låååång rak väg längst Galvestons kust

Mexikanska golfen. Jag och Marie badade, det var såpass varmt att vi låg i ett bra tag
Lite bilder från hemvägen

Oljeraffinaderi

Kvällen spenderades ute på terrassen med ett glas vin och avslutades sedan inne i soffan med så ska det låta! vårt första svenska program sen vi kom hit tror jag.

Söndag morgon packade vi bilen och begav oss till en outlet för lite shopping. Vi kom dit lite tidigt, de hade inte ens öppnat.

Marie och Pärs trädgård

Huset

En enorm bil med dubbla däck och backspeglar som står en meter ut från bilen

Outlet=tom

Innan vi åkte hem åt vi en äkta Texikansk stek. Mycket gott var det.

Kolla in hästens huvud, det är det minsta jag har sett på en häst
Innan vi tog oss till bussterminalen åkte vi inom Houston SPCA. Jag är ett stort fan av Djurpolisen på animal planet så nu fick jag mig ett riktigt besök.

Sen var det dags att åka hem igen. Bussen var sen på detta hållet med, cirka 30 minuter. Vi skulle byta buss i Dallas och kom dit cirka 10 minuter innan den skulle gå, vi stressar fram till kön och får sedan vänta 30 minuter igen för den bussen var också sen. Beställde en taxi som stod och väntade på oss när vi kom till downtown Fort Worth och var hemma cirka klockan 1 på natten.
Innnan vi åkte från Houston fick chauffören hela bussen att interagera med honom. Vi skrek bland annat amen efter att han önskat att gud skulle välsigna resan och svarade YEAH på något annat som var viktigt för resan.
väntsalen

Greyhound
Ojojoj det blev ett enormt inlägg. Nu ska jag laga mat för att sedan blir upphämtad av en chaufför som ska ta oss till trinity Valley High School för observationer.