lördag 19 mars 2011

Hjälp & Tips

Jag måste köpa mig en ny kamera. Den jag har har några år på nacken och jag är inte riktigt nöjd med bilderna den tar vilket resulterar i att jag helt enkelt inte tar bilder med den utan använder Saras kamera. Men det kan jag ju inte göra för alltid så jag har bestämt mig för att köpa en likadan som hon har fast en uppgraderad version.
Canon S95 heter den. Vad tror ni? Är det någon som vet någon om den?
Canon PowerShot S95 10 Megapixel Digital Camera
3.8x optical/4x digital zoom; 3.0" TFT color display; DIGIC 4 image processor
En liten demonstrations video:
http://syndicate.sellpoint.net/Syndicate/AptViewer?play=2BL78I-319623&1=1&vsr_sku=null

Det enda jag inte tycker om med den är att blixten hoppar upp precis där man håller fingrarna, men det kan jag nog leva med om den är bra i övrigt. Tydligen ska det vara en slags hybrid mellan en digitalkamera och en systemkamera på något sätt och för en amatörfotograf som jag duger den nog fint.
Så kom igen nu allihopa, kommentera och hjälp mig göra ett bra beslut!

5 kommentarer:

  1. vet ju ingenting egentligen... bara att Canon är lika med kvalitet om man vill ha en hobby-kamera. Så det var nog ett bra val :)

    SvaraRadera
  2. Den verkar bra, enda jag skulle anmärka på är väl att den lite för lite optisk zoom, 3,8 ggr är inte så bra.

    Kollade lite och hittade en annan Canon med 14 ggr och som fått höga poäng i tester

    Canon PowerShot SX210 IS

    SvaraRadera
  3. Nikon CoolPix S9100

    eller

    Nikon CoolPix S8100

    Kan också vara värt att kolla upp om man vill ha mer zoom

    SvaraRadera
  4. Ett inlägg till :-P

    Vet inte vad priserna ligger på i USA men hittar du den hyfsat billigt så slå till på en Leica, blir inte bättre kompaktkamera än så. Att man dessutom får med Adobes photoshop värt en tusenlapp gör det ju sjukt bra :-)

    635 dollar på amazon :-P

    http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Vlux20

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Jag har ingen koll på vilken kamera som är ett bra köp just nu. Men jag kan varmt rekommendera att kolla B&H http://www.bhphotovideo.com/
    innan du kanllar iväg och köper något i en affär. Hos B&H är det ofta fraktfritt och du betalat ingen sales tax, vilket du gör om du går in i en affär och handlar. Många webbutiker lägger också till sales tax. Men det gör alltså int B&H. Amazon är också helt ok att handla från, men jag gillar B&H bättre. hos B&H finns också oftast många användarrecensioner på varje produkt, vilket kan hjälpa en lite i sina beslut.
    Lycka till.
    /Marie

    SvaraRadera